جراحی بینی شکسته

گاهی اوقات با یک اتفاق غیر منتظره ممکن است وارد یک پروسه درمانی شویم ! برای مثال اگر در یک موقعیتی قرار بگیریم که در برابر اسیب باشیم و ضرب و جرح بتواند به ساختار چهره ما اسیب وارد کند ، بی شک بینی تنها عضو برجسته صورت نیز در برابر این اسیب ها ، شکسته خواهد شد. در نتیجه ما به جراحی بینی شکسته نیاز پیدا خواهیم کرد. اما مسئله این است که چه تفاوتی میان جراحی بینی با رینوپلاستی در استخوان شکسته بینی وجود دارد ؟ قطعا برای کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان به مواردی در این مقاله که توسط بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران دکتر وحیده درتاج اشاره خواهیم کرد که شما را به یک باره به بهبود و درمان برساند آن هم با خیالی آسوده و بدون بروز مشکلات جدی.

 

جراحی بینی شکسته - دکتر وحیده درتاج در تهران

 

منظور از بینی شکسته شده چیست ؟

در صورتی که استخوان و غضروف بینی تحت هر گونه عوامل اسیب زایی شکسته شود ، به آن بینی شکسته شده می گویند.  این عارضه به طور معمول در قسمت هایی همچون پل بینی ، غضروف های مجاور و استخوان سپتوم نیز رخ می دهد . با توجه به شدت ضربه وارد شده همراه با خونریزی خارجی و داخلی ، ممکن است مشکلات متعددی دیگری برای افراد به وجود بی آورد که از جمله آن ها انسداد مجاری تنفسی و عدم تنفس آسان افراد می باشد. در صورت مواجه با انسداد حفره ی بینی لازم است به منظور انجام جراحی بینی شکسته در اولین زمان ممکن به پزشک خوب در تهران مراجعه کنید ، چراکه یک اتفاق بسیار خطرناک و حساس می باشد.

چگونه می تواند از شکسته شدن استخوان بینی پیشگیری کرد ؟

خب باید بگوییم که پیشگیری از شکسته شدن بینی در واقع یک امر غیر ممکن می باشد ، زیرا این عارضه کاملا ناگهانی و به صورت کاملا طبیعی رخ می دهد و افراد را به جراحی بینی شکسته ناچار می کند. اما خب رعایت برخی موارد می تواند کمک کند تا کمتر در معرض این اسیب قرار بگیرید ، آن هم استفاده از ابزار ها و سیله های ایمنی با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته اید دارد. برای مثال به هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید و در مواقع دوچرخه سواری و موتور سواری از کلاه های ایمنی مناسب که صورت شما را نیز می پوشاند بکار بگیرید و به هنگام انجام ورزش های برخوردی از محافظ های صورت استفاده کنید.

اگر هر یک از علائم زیر را دارید ، برای جراحی بینی شکسته به پزشک مراجعه کنید !

پس از شکسته شدن ساختار استخوانی و غضروفی بینی ، علائم همراه با این آسیب به مرور نمایان می شود و تا حدود 3 الی 4 روز عوارض جانبی نیز شدت پیدا می کند. از جمله این عارضه ها که نیاز شما عزیزان را به جراحی افزایش می دهد می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

درد : اولین واکنش بدن به هر گونه عوامل اسیب زا درد می باشد. در نتیجه پس از وارد شدن ضربه به ساختار بینی افراد درد بسیار زیادی را در این ناحیه و اطراف گونه ها ، چشم ها و حتی سر نیز احساس خواهند کرد.  در این مواقع شما نمی توانید بینی خود را لمس کنید چراکه این اقدام می تواند درد شما را دو چندان کند.

کبودی : در پی شکسته شدن استخوان بینی ، نواحی همچون اطراف چشم ها ، بینی و گونه ها نیز دچار کبودی خواهد شد ، زیرا مویرگ ها آسیب دیده و خون نیز در زیر پوست تجمع پیدا می کنند که این امر سبب بروز کبودی می شود.

خونریزی : هر چه میزان ضربه وارد شده به ساختار بینی زیاد باشد ، شدت خونریزی نیز افزایش پیدا می کند. در واقع این علائم نشان دهنده ان است که اسیب وارد شده بسیار محکم بوده و فرد در شرایط نا مناسب قرار دارد و فورا باید برای جراحی بینی شکسته اقدام کند.

مشکلات تنفسی : به دنبال شکسته شدن بینی با تورم و التهاب بافت های داخلی ، مسیر تنفسی نیز مسدود می شود. خون در حفره های بینی باقی مانده و خشک شده و انحراف استخوان بینی مانع از عبور و خروج هوا می شود که در نتیجه سبب عدم تنفس آسان می شود.

بینی کج : با انحراف استخوان ، متوجه آن خواهید شد که بینی شما همانند گذشته صاف نمی باشد که به همراه جراحی بینی شکسته اقداماتی به منظور جراحی انحراف بینی به منظور بهبود محل استخوان بینی انجام خواهد شد.

پزشک چگونه شکستگی استخوان بینی را تشخیص می دهد ؟

در مواقعی که آسیب وارد شده به بینی شما جزئی و بسیار کم  باشد ، با درد و تورم همراه خواهد بود ، که توصیه می شود تا بهبودی کامل تورم صبر کرده و سپس به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید ، تا به راحتی بینی شما را مورد بررسی قرار دهد ، در غیر این صورت شما عزیزان به هنگام معاینه درد بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.  لازم به ذکر بوده که در این مواقع بیش از یک هفته صبر نکنید و پس از گذشت این بازه زمانی حتما برای بررسی و در صورت نیاز به جراحی بینی شکسته به پزشک مراجعه کنید. بعد از گذشت هفت روز و مراجعه ، پزشک به آرامی بینی و نواحی مختلف آن را تحریک می کند ، همچنین مجاری بینی را بررسی کرده تا علائم آسیب وارد شده به استخوان و انسداد را شناسایی کند. در این مواقع حتما از شما درباره آلرژی و حساسیت های دارویی و موارد ضروری دیگری نیز سوال خواهد پرسید. در آخر و در صورت عدم تشخیص و یا وارد شدن آسیب بسیار شدیدی و غیر قابل بررسی فیزیکی از بیمار می خواهد ، تا عکسی با استفاده از CT اسکن تهیه کند. این عکس ساختار داخلی و مشکلات پیش آمده را به خوبی نشان می دهد و جراح می تواند به راحتی اقدامات درمانی و مناسب را توصیه کند.

آیا امکان جراحی همزمان رینوپلاستی و جراحی بینی شکسته وجود دارد ؟

بهتر است بدانید که انجام همزمان عمل زیبایی بینی به همراه استخوان شکسته مناسب نبوده و همچنین از جانب جراح با تجربه و حاذق در تهران هرگز توصیه نمی شود. زیرا در طی فرایند اعمال تغییرات زیبایی بینی ، پزشک استخوان را تراشیده و یا می شکند در صورتی که بینی شکسته شده به علت آسیب های وارده تحمل این نوع تغییرات را نخواهد داشت، بنابراین بهتر است در ابتدا تحت درمان بینی شکسته قرار گیرید و بعد از گذشت مدتی برای جراحی زیبایی اقدام کنید تا ساختار استخوانی مقاومت و استحکام خود را به دست آورده باشند.

اگر بینی شکسته شده را جراحی نکنیم چه می شود ؟

توجه داشته باشید که در صورت عدم جراحی بینی شکسته ، افراد با عوارض جدی تری رو به رو خواهند شد. برای مثال این عارضه سبب انحراف استخوان سپتوم شده  و در نتیجه موجب گرفتگی یک و یا هر دو حفره بینی خواهد شد ، و یا این اسیب می تواند در بروز هر گونه ناهنجاری نقش موثری نیز داشته باشد. بنابراین مراجعه به پزشک و انجام اقدامات درمانی ضروری می باشد.

جراحی بینی شکسته جوش خورده چگونه انجام می شود ؟

ابتدا جراح بینی خوب در تهران با استفاده از عکس برداری های انجام شده تمامی جوانب بینی شکسته را مورد بررسی قرار می دهد. سپس فرایند عمل را به نسبت شکستگی های موجود آغاز می کند. جراحی بینی شکسته طی پروسه بیهوشی و با استفاده از یکی از روش های جراحی باز و یا بسته انجام خواهد شد. ممکن است جوش خوردگی استخوان شکسته بینی بسیار در روند درمانی مشکل ایجاد کند، در این مواقع پزشک استخوان بینی را مجدد شکسته و سپس آن را ترمیم می کند. جراح تمامی مشکلات ایجاد شده بر اثر شکستگی را رفع کرده و در صورت وجود اختلال در تنفس آن را درمان می کند. در صورتی که استخوان جوش خورده باشد و بیمار پس از دو هفته مراجعه کند باید حداقل سه تا شش ماه از ترومای بینی بگذرد و بعد اقدام به جراحی ترمیم شکستگی شود. همچنین روزهای اولیه  جا اندازی  ، اعمال تغییرات با تکنیک بسته ارجح است مگر اینکه شکستگی باز یا به همراه پارگی باز غضروف سپتوم وجود داشته باشد و یا خونریزی غیر قابل کنترل باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها