تغذیه بعد از جراحی بینی

باید ها و نباید های رژیم غذایی ، این بار راهی به مراقبت های بعد از جراحی بینی پیدا کرده است. در واقع بدن در یک فرآیند کاملا طبیعی بعد از هر پروسه جراحی ، همانند جراحی بینی برای آغاز دوره نقاهت همراه با بازسازی و ترمیمی زخم ها ، نیازمند دریافت انرژی لازم و کافی همراه با مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد ، که با رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی این موارد تامین خواهند شد. اما آیا شما آگاهی کافی را از مواد غذایی مصرفی خود دارید ؟ می دانید که مصرف و عدم مصرف چه محصولاتی مهم است ؟ جراح و متخصص گوش و حلق و بینی دکتر وحیده درتاج ، برای دست یابی شما عزیزان به یک برنامه غذایی بی نظیر و مفید در دوره رینوپلاستی ، مطلب زیر را تهیه کرده است ، تنها لازم است بعد از مطالعه آن رژیم غذایی فوق العاده خود را در دوره نقاهت آغاز کنید.

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر وحیده درتاج در تهران

یک رژیم غذایی خوب بعد از رینوپلاستی شامل چه مواردی است ؟

رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی در روز های ابتدایی بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع شما زیبا جویان عزیز محدودیت های بیشتری خواهید داشت ، که البته به مرور زمان به رژیم غذایی معمول خود باز خواهید گشت. در ادامه با مواردی که تاثیرات مثبت و فوق العاده ای در روند جراحی شما دارد آشنا خواهید شد.

مواد غذایی نرم

طی پروسه رینوپلاستی ، استخوان بینی شما دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. در واقع جراح به منظور ایجاد فرم جدید بینی استخوان آن را تراش می دهد ، همچنین برش های ایجاد شده بر روی پوست ، به تنهایی می تواند در ضعف این عضو و نواحی مختلف صورت تاثیر بگذارد ، در نتیجه مصرف مواد غذایی سفت و ترد و نیاز به جویدن بسیار زیاد در این دوره تنها می تواند درد شما را افزایش دهد. بنابراین تغذیه بعد از جراحی بینی خود را با مصرف مواد غذایی نرم و بدون نیاز به جویدن آغاز کنید. یک نکته مهم و جالب همراه با مصرف مواد غذایی نرم هضم آسان و راحت آن بوده ، که مانع از بروز اختلال در دستگاه گوارش زیبا جویان می شود.

محصولات غذایی سرشار از فیبر

با توجه به کاهش فعالیت های افراد در دوره نقاهت ، احتمال ابتلای آن ها به یبوست افزایش پیدا می کند. همچنین ماده بیهوشی مورد استفاده تاثیر بسیار زیادی بر یبوست افراد می گذارد. با مصرف محصولات غذایی حاوی فیبر بالا در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی از ابتلای زیبا جویان به یبوست پیشگیری خواهد شد. بهتر است بدانید که سبزیجات پخته شده ، سیب زمینی و هویج ، نخود و غیره نیز سرشار از فیبر می باشند ، که به حرکات روده و دستگاه گوارش در این مواقع کمک بسیار مفیدی می کنند.

مواد غذایی ضد التهاب

این دسته از مواد غذایی یک گزینه فوق العاده برای بهبود التهابات بینی شما بعد از جراحی رینوپلاستی می باشد. در نتیجه با مصرف این محصولات در بازه زمانی کوتاه تری تمامی زخم ها و التهابات خود را بهبود ببخشید.

محصولات موثر در ترمیم زخم ها

توجه داشته باشید که ضروری است در تغذیه بعد از جراحی بینی خود به مقدار کافی از محصولات موثر در ترمیم زخم ها همچون انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیز استفاده کنید. برای مثال پروتئین ، ویتامین c و a  ، سبزیجات با برگ هایی تیره و ماست ، گوشت و غیره در ترمیم زخم ها نقش داشته اند و سبب التیام آن ها می شوند و به شما در دست یابی سریع تر به نتیجه نهایی کمک خواهند کرد.

از مصرف محصولات غذایی زیر در پروسه تغذیه بعد از جراحی بینی خودداری کنید !

خوراکی های سفت و چسبنده : با نزدیک بودن بافت و عضلات دهان به ساختار بینی ، مصرف هرگونه غذا نیاز به جویدن ، چسبنده و سفت می تواند باعث ایجاد فشار بر بینی و بروز درد در ساختار آن شود. در واقع با ارتباط میان فک و ساختار بینی تاثیرات ناشی از انجام این موارد بسیار زیاد خواهد بود. به همین علت لازم است تا بهبودی نسبی عوارض جانبی از مصرف آن ها خودداری کنید.

مواد غذایی تند و اسیدی : در تغذیه بعد از جراحی بینی هرگز محصولات تند و اسیدی را میل نکنید این مورد را حتما جراح بینی به شما متذکر خواهد شد ، زیرا منجر به افزایش فشار خون شده و در نتیجه سبب خونریزی بینی می شود. علاوه بر آن این دسته از محصولات بافت مخاطی بینی را تحریک می کند ، که در انتها سبب اختلال و کندی روند بهبودی زخم ها می شود.

مواد غذایی فرآوری شده : مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده ، قند و سدیم غذا های فرآوری شده نام دارند. جراح بینی توصیه می کند به جای استفاده از این نوع غذا ها ، از محصولات غذایی کامل و غیر تصفیه شده نیز استفاده کنید ، زیرا می توانند در افزایش التهاب و دوره نقاهت نیز تاثیرات منفی بگذارند.

غذا های بسیار سرد یا بسیار گرم : به دمای مواد غذایی خود دقت کافی داشته باشید. زیرا مصرف مواد غذایی خیلی گرم یا خیلی سرد در تغذیه بعد از جراحی بینی موجب افزایش درد و ناراحتی شده و ممکن است با احساس درد در نواحی مختلف فک و کل صورت همراه باشد.

غذا های شور و حاوی سدیم همراه با انواع مختلفی از ادویه ها : نمک خوراکی و مصرف آن در دوره نقاهت بعد از رینوپلاستی تورم را بسیار افزایش می دهد. بنابراین زیبا جویان باید از مصرف نمک و مواد غذایی شور نیز تا چندین ماه خودداری کنند. بنابراین عدم مصرف سدیم یک اقدام مهم در تغذیه بعد از جراحی بینی می باشد.

کافئین : جالب است بدانید که نوشیدنی های حاوی کافئین سبب افزایش فشار خون خواهد شد ، که می تواند در افزایش تورم و خونریزی نقش موثری داشته باشد.

آیا می توان نوشیدنی ها را با نی در دوره نقاهت بعد از رینوپلاستی میل کرد ؟

در گذشت برای استفاده از نوشیدنی ها توصیه می شد تا زیبا جویان از نی استفاده کنند ، اما امروزه و با رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی بهتر است از نی استفاده نشود. زیرا نی موجب ایجاد فشار بر بینی شده که این موضوع می تواند عوارض بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

آیا رعایت تغذیه در افراد با بینی های گوشتی و استخوانی یکسان است ؟

بله ، تغذیه بعد از جراحی بینی با هر نوع روش و تکنیکی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. تنها تفاوت آن ها مدت زمان رعایت این پروسه بوده ، زیرا التهاب و تورم در افراد با بینی گوشتی بسیار بیشتر از افراد با بینی استخوانی می باشد. در نتیجه افراد با بینی های گوشتی باید حساسیت بالایی نسبت به رعایت تغذیه خود داشته باشند.

زیبا جویان تا چه مدت باید تغذیه بعد از جراحی بینی را رعایت کنند ؟

به طور معمول دوره ریکاوری حدود هفت الی ده روز زمان خواهد برد ، اما در برخی موارد خاص و با وجود عوارض جانبی بسیار زیاد ممکن است حتی دو هفته زمان ببرد ، در نتیجه تا هنگامی که عوارض جانبی به شدت خود باقی مانده اند ، شما عزیزان تغذیه مناسب خود را رعایت کنید.